Borián Tibor Sch. P. Húsvéti köszöntője |
|
Károlyi Amy: NAGYHÉT
Jézus szenvedése újra érik,
De nem panaszkodhatsz másnak, Az "Irgalmasság szentévének" húsvétjára minden kedves piarista öregdiáknak és hozzátartozójának áldott, megújító ünnepeket kíván szeretettel: Borián Tibor Sch. P., rendi összekötő |
Áldott és kegyelmekben gazdag húsvéti ünnepeket kívánunk! |
|
„Ne féljetek! A názáreti Jézust keresitek, akit keresztre feszítettek? Feltámadt, nincs itt.” (Mk 16,6) – az angyal szavait idézve – amelyekkel fogadta a sírhoz érkező Pétert és Jánost – kezdte beszédét II. János Pál pápa 13 évvel ezelőtt a húsvéti vigília szentmisén. „Szombat után az első nap reggelén, olvassuk az evangéliumban, néhány asszony Jézus sírjához megy, hogy bebalzsamozzák testét Jézusnak, akit pénteken megfeszítettek és sietve, testét gyolcsba göngyölve temettek el. Keresik, de nem találják, nincs ott, ahová tették. Csak a temetés jelei maradtak ott, a sír üres, csak a gyolcs és a kendő maradt benne. Az asszonyok megijedtek a fehér ruhába öltözött ifjú által, aki ezekkel a szavakkal bátorítja őket: ’Feltámadt, nincs itt’. Ez a megrendítő hír, amely a történelem menetének megváltoztatására hivatott, ma is visszhangzik nemzedékről nemzedékre, régi hír, mégis mindig új. Ezen a vigília misén, mely minden vigília anyja, újból elhangzik, és szétárad az egész Földön” – mondta a szentatya, majd így folytatta: „Ó szentséges éjszakának e csodálatos misztériuma! Éjszaka, amikor újra átéljük a feltámadás rendkívüli eseményét! Ha Krisztus a sír rabja maradt volna, az emberiség és a teremtett világ bizonyos értelemben értelmét vesztette volna. De te, Jézus, valóban feltámadtál! Beteljesedett tehát az írás, melyet nemrég hallottunk az ige liturgiájában, amint végigjártuk a megváltás tervének különböző szakaszait. A teremtés kezdetén ’Isten látta, hogy nagyon jó mindaz, amit alkotott’ (Ter 1,31).
Ábrahámnak megígérte: „Utódaid által nyer áldást a Föld minden népe” (Ter 22,18).
Újból felhangzik a zsidó hagyomány egyik legősibb éneke, amely felfedi az egzodus értelmét: „Így mentette meg
az Úr azon a napon Izrael fiait az egyiptomiak hatalmától” (Kiv 14,30). Napjainkban is valóra válnak a
próféták szavai: „Az én lelkemet oltom belétek, és gondoskodom róla, hogy parancsom szerint
éljetek…” (Ez 36,27). A megváltott nép körébe lépünk a keresztség által. Ahogyan Pál írja: „A keresztségben ugyanis eltemetkeztünk vele a halálba, hogy miként az Atya dicsőségére feltámadt a halálból, úgy mi is életre keljünk” (6,4). Róma, 2003 húsvétján Forrás: www.piarista.hu |
"A test viaszát és a lélek kanócát a húsvéti gyertya lángja teszi világítóvá" - Húsvéti körkérdések Strommer Pálhoz |
|
Mikecz Tamás: Mit jelent neked húsvét ünnepe? Hogyan készülsz rá?
M. T.:
Hogyan ünnepeled családi körben a Húsvétot? Melyek azok a nagyheti programok, amelyeken részt szoktál venni?
M. T.: Van-e kedvenc húsvéti versed, novellád, regényed, amelyet ilyenkor szívesen olvasol? Van-e kedvenc költőd, akinek
műveit olvasgatod? Van-e kedvenc filmed, amelyet ilyenkor megnézel? Kedvenc zeneszerződ, akinek húsvéti művét. |
Bognár László: "...vajon önző cselekedeteimmel, szeretetlenségemmel, hányszor váltam valóban Jézus keresztjének ácsolójává? Ennek ellenére Vele megyek a keresztúton..." |
|
Osztályfőnököm, Vereb Zsolt minden évben elvitt pár fiút magával Húsvétkor abba a kis borsodi faluba, ahova éveken keresztül járt szolgálni ünnepekkor. Fantasztikus élmény volt átélni a szent három nap liturgiáját és ministránsként bekapcsolódni az ünneplésbe. Ott ismerkedtem meg a húsvéti ünnepkör liturgiájának gazdag szimbólumvilágával. A nagycsütörtöki szertartás végén Zsolt atya hangosan felolvasta Jézus búcsúbeszédét, mikor az Atyához könyörög. Ott állva a ministránsok között úgy éreztem, hogy én is egy vagyok Jézus tanítványai közül és annyira szerettem volna Neki segíteni, mert tudtam, hogy mi vár rá. Nagyon megrendítő volt látni tanáromat a földön feküdni, az oltár előtt a hideg kövön, a nagypénteki liturgia elején. Nagyon szívesen hallgatom azóta is a húsvéti öröméneket és libabőrös leszek ősi dallamától. Úgy érzem, hogy ilyenkor az egyház egy nagyon mély közösségbe olvasztja a feltámadási misén résztvevő híveket. Hiszem és érzem, hogy a Húsvét a legnagyobb ünnepünk, amikor a pokol erőit legyőző Krisztus dicsőségesen feltámad. Nagypénteken térdre rogy az egyház, nincsen átváltoztatás, úgy tűnik, hogy a gonosz győzött, de nem! Alig bírok magammal már nagyszombaton, hogy kezdődjön már a feltámadási szertartás, hogy ez a bénultság lehulljon rólam és ünnepelhessem tiszta szívből a feltámadt Krisztust! A vasárnap pedig számomra a nagy ünneplés kezdete, ahova már belefér a sok családi együttlét, közös étkezés, majd másnap a népszokások és a nyuszi, meg a tojás, de a Húsvét igazi értelme számomra a szent három nap.
Talán azért is maradt meg ennyire ezen szolgálat emléke számomra, mert az a hívő közösség, akikkel ott
találkoztam nagyon őszinte és mély nyomot hagyott bennem. Most érzem, tizenöt évvel később, mikor családommal
én is egy hasonlóan kicsi közösség tagja vagyok, hogy mennyivel mélyebben meg tudom élni a ünnepet azáltal, hogy a
közösséget szolgálom. Jelenleg a templomi kórus tagjaként énekeljük végig a szent három napot. Nagyon nagy
élmény Werner Alajos Nagypénteki Passióját énekelve átélni, hogy mennyire könnyen tudjuk kiáltani, hogy
"Keresztre véle!" "Meg kell halnia!" Elgondolkodom ilyenkor, hogy vajon önző cselekedeteimmel, szeretetlenségemmel, hányszor
váltam valóban Jézus keresztjének ácsolójává. Ennek ellenére Vele megyek a keresztúton, a helyi
fiatalok minden évben nagypénteken éjszaka fáklyás keresztutat szerveznek a közeli hegy csúcsára, ahol magam is
vihetem a keresztet egy-egy darabon. |
Kerényi Lajos piarista atya Húsvéti gondolatai: Jézus 7 szava a kereszten (részlet) |
|
Jézus 6. szava a kereszten: Beteljesedett!
Szenved és uralkodik. Még haláltusájában is ellenőrzi a rendet, az isteni harmóniát.
Jézus hetedik szava a kereszten: Atyám kezedbe ajánlom lelkemet.
Már Ádám és Éva megparancsolták fiaiknak, hogy mutassanak be áldozatot. Mondjanak le értékes és kedves
dolgaikról, és azokat égessék el. Az áldozatbemutatás emberi jelenség lett.
Terraemoto! Jézus halála megrendíti a természetet is. Egy nagyböjti ének így sírja bele a világba az
„Isten halálát”: Sírt, kesergett, gyászolt minden az egész nagy természetben. A Szentírás e
drámát így beszéli el: „Ekkor a templom függönye kettéhasadt, felülről egészen az aljáig, a föld
megrendült, a sziklák megrepedtek, a sírok megnyíltak, és sok elhunyt szentnek teste föltámadt.” /Mt 27,51-53./ Isten a
természet erőivel szinte széttörte a régit, a már elavultat. Mert mindig ki kell törni a régiből, a
túlszárnyaltból. „A templom kárpitja kettészakadt.” Jelképe ez annak, hogy az ószövetség
helyébe új lépett. A fejlődés, a több érték betörése mindig áldozat. Valaminek meg kell szűnnie ahhoz,
hogy az új, a tökéletesebb úrrá legyen. E T R E S U R R E X I T T E R C I A D I E !
Ez a mi jövőnk is. Ezért mondja Jézus újra meg újra: ne féljetek! Én legyőztem a világot. Csak bízzatok
és tartsatok ki! Mikor minden veszni látszik, ti emeljétek fel fejeteket, mert közel van már az üdvösségtek. Kerényia Lajos atya |
"Van egy személyes emlékem is, 1960 húsvétján kezdődött a feleségemmel való megimerkedés története" - Húsvéti körkérdések Csepely Péterhez |
|
Mikecz Tamás: Mit jelent neked húsvét ünnepe? Hogyan készülsz rá?
M. T.: Hogyan ünnepeled családi körben a Húsvétot? Melyek azok a nagyheti programok, amelyeken részt szoktál venni?
M. T.: Van-e kedvenc zeneszerződ, akinek húsvéti művét ilyenkor meghallgatjátok? |
Erdő Péter bíboros, prímás, az Esztergom-Budapesti főegyházmegye érseke: „Feltámadtam, és veled vagyok!” |
|
„Feltámad tam, és veled vagyok!” – énekli az Egyház a húsvétvasárnapi szentmisében (kezdőének). Az ember legnagyobb boldogsága, ha Istennel lehet. Ez a legnagyobb szabadság. Ez minden képességünk legteljesebb kibontakozása. Ezért alkotott minket a Teremtő. Húsvét tehát számunkra a szabadulás ünnepe. Már nem csupán a tenger válik ketté csodálatos módon, hogy utat nyisson a népnek a rabságból a szabadságra, hanem a halál sötét völgyén vezet át minket a Jó Pásztor (vö. Zsolt 23,4), Krisztus, aki maga is vállalta értünk a halált, hogy utat nyisson számunkra az életre. Ez a gondolat ihlette a korai keresztény művészeket, amikor a márványkoporsókra a pásztor Krisztus alakját faragták. Megváltás és szabadulás tehát a húsvét üzenete. Kapunyitás a végtelen és a teljesség felé. De ki vár ma megváltásra? Ki reménykedik ebben a mindent bevilágító eseményben? Két emberöltővel ezelőtt még értelme volt olyan kifejezéseknek, mint „forradalmi ifjúság”, vagy „szociális forradalom”. Sokan abban bíztak, hogy az elnyomás, a kizsákmányolás, a romlottság rendszerétől, amelytől egész földrészek szenvedtek, valami erőszakos, véres, nagy elhatározással meg lehet szabadulni, és akkor majd jobb lesz. Jobb lesz a viszony ember és ember között, talán éppen testvéries lesz a kapcsolat. És persze lesz anyagi jólét, meg igazságosság, meg kultúra, sőt, talán elérkezik „János király országa”, amiről a középkori emberek álmodoztak, szóval hogy mindenki dolgozik majd képességei szerint, de a javakból mégis mindenki igényei szerint veheti ki a részét. És aztán jöttek kijózanító tapasztalatok, nem csak a földgömb keleti felén, de másutt is. A nagy megszabadulás nem sikerült, az emberek közt nem uralkodott el varázsütésre a szeretet, és az anyagi javak bősége sem köszöntött be. Ha tetszik: váratott magára. Ha voltak is jó szándékú kezdeményezések, ha sikerült is megszüntetni bizonyos fajta nyomorúságokat, jött helyettük más bánat és szenvedés, a népek pedig megtapasztalták, hogy a földi szabadulás és a földi mennyország nem olyan egyszerű dolog. Ki arra jött rá, hogy a forradalmi diktatúra éppoly elnyomó tud lenni, mint a gazdagok uralma, ki a szép új világ ellen is forradalmi szívvel lázadni próbált és átélte a bukást vagy talán a cserbenhagyottság érzését is, ki beleütközött a gazdasági élet rettentő bonyolultságának falaiba, és nem tudta már, hogy milyen intézkedésekkel és merre keresse a jólét útját.
Közben illúziók vesztek el. Hatvan évvel ezelőtt Magyarországon is felizzott a lelkesedés és a szabadságvágy,
de aztán a csüggedt realizmus és a napi előnyök és érdekek korszaka következett. Kevés ország van a világon,
ahol ma igazi, szinte vallásos forradalmi remények élnének az emberek többségének szívében. Megjelent: Új Ember (Forrás: http://www.esztergomi-ersekseg.hu/?fm=2&op=hhirek&id=741) |
"Arról szól nekem, hogy milyen csodálatos dolog kereszténynek lenni" - Húsvéti körkérdések Török Bernát főtitkárunkhoz |
|
Mikecz Tamás: Mit jelent neked húsvét ünnepe? Hogyan készülsz rá?
M. T.: Hogyan ünnepeled családi körben a Húsvétot?
M. T.:
Mit tanácsolsz a piarista öregdiákoknak, milyen módon vegyék ki részüket a húsvéti ünnepkörből
? |
Húsvéti körkérdések Kovács Lóránt piarista öregdiáktársunkhoz: "Szívvel-lélekkel jelen lenni" |
|
Mikecz Tamás: Mit jelent Neked húsvét ünnepe? Hogyan készülsz rá?
M. T.:
Hogyan ünnepeled családi körben a Húsvétot? Melyek azok a nagyheti programok, amelyeken részt szoktál venni?
M. T.: Mit tanácsolsz a piarista öregdiákoknak, milyen módon vegyék ki részüket a húsvéti
ünnepkörből?
M. T.: Van-e kedvenc húsvéti versed, novellád, regényed, amelyet ilyenkor szívesen olvasol, valamilyen kedvenc húsvéti
időtöltésed?
|
Ferenc pápa húsvéti Urbi et Orbi üzenete: A feltámadott Krisztus megmutatja a remény ösvényeit |
|
A Szentatya – a hagyományokhoz híven – március 27-én, húsvét vasárnapján délben a Szent Péter-bazilikában bemutatott ünnepi szentmisét követően ünnepi üzenetet intézett a katolikus hívekhez és minden jószándékú emberhez, majd megáldotta Róma városát és a világot. Kedves Testvéreim, boldog húsvétot!
Jézus Krisztus, az Atya irgalmasságának a megtestesülése, szeretetből halt meg a kereszten és szeretetből támadt fel.
Ezért ma így kiáltunk: Jézus az Úr!
A feltámadott Krisztus megmutatja a remény ösvényeit a szeretett Szíriának, az országnak, amelyet egy hosszan tartó
konfliktus marcangol, amelyet szomorú udvartartásként övez a pusztítás, a halál, a humanitárius jog és a
polgári együttélés lerombolása. A feltámadott Úr hatalmára bízzuk a folyamatban lévő
megbeszéléseket, hogy minden érintett jóakarata és együttműködése révén elérhessék a
béke gyümölcseit, és megkezdhessék egy testvéri, minden polgár méltóságát és jogait tisztelő
társadalom felépítését. Az élet üzenete, amely az angyal szájából hangzott fel a sír
elgördített záróköve mellett, győzze le a szívek keménységét, s mozdítsa elő a népek s
kultúrák közötti termékeny találkozást a Földközi-tenger medencéjének és a Közel-Keletnek
más térségeiben is, különösen Irakban, Jemenben és Líbiában. Az Úr Jézus, a mi Békénk (Ef 2,14), aki feltámadva legyőzte a rosszat és a bűnt, adjon ösztönzést húsvétnak ezen az ünnepén, hogy közel legyünk a terrorizmus áldozataihoz. A terrorizmus az erőszak vak és vad formája, amely szüntelenül ártatlan vért ont ki a világ eltérő részein, ahogyan az megtörtént nemrégiben a belgiumi, törökországi, nigériai, csádi, kameruni és elefántcsontparti merényleteknél. Az Úr Jézus vezesse el jó kimenetelhez a remény kovászait, a békére nyíló kilátásokat Afrikában; különösen is gondolok Burundira, Mozambikra, a Kongói Demokratikus Köztársaságra és Dél-Szudánra, amely országokat politikai és társadalmi feszültségek jellemeznek. Isten a szeretet fegyvereivel győzte le az önzést és a halált. Fia, Jézus az irgalmasság mindenki előtt kitárt kapuja. Húsvéti üzenete mind jobban vetüljön ki a venezuelai népre azon nehéz körülmények közepette, amelyekben élniük kell, és mindazokra, akik kezükben tartják az ország sorsát, hogy a közjóra való tekintettel lehessen munkálkodni, megkeresve a mindenkivel folytatott párbeszéd és együttműködés tereit. Mindenhol fáradozzanak a találkozás, az igazságosság és a kölcsönös tisztelet kultúrájának az elősegítésén, mert csakis ezek biztosíthatják az állampolgárok lelki és anyagi jólétét. A feltámadott Krisztus, aki az élet üzenete az egész emberiség számára, visszatükröződik a századok során, és arra hív minket, hogy ne feledkezzünk meg azokról a férfiakról és nőkről, akik egy jobb jövőt keresve vannak úton, a migránsok és menekültek mind számosabb seregéről – sok közöttük a gyermek is –, akik a háború, az éhezés, a szegénység és a társadalmi igazságtalanság elől menekülnek. Ezek a testvéreink útjukon gyakran találkoznak a halállal, vagy legalábbis a visszautasítással azok részéről, akik befogadhatnák őket, és segítséget nyújthatnának nekik. Az előttünk álló Humanitárius Világcsúcs állítsa a középpontba az emberi személyt és annak méltóságát, s dolgozzon ki olyan politikai megoldásokat, amelyek képesek a konfliktusok és egyéb szükséghelyzetek áldozatainak a megsegítésére és megvédésére, különösen is a leginkább sebezhetők és az etnikai vagy vallási okokból üldözöttek esetében. Ezen a dicsőséges napon „örvendjen a föld, hogy ekkora fényár sugárzik rája” (vö. Húsvéti örömének), és mégis olyannyira rosszul bánnak vele és megsértik a haszonvágyból fakadó anyagias kizsákmányolással, ami felborítja a természet egyensúlyát. Különösen is azokra a térségekre gondolok, amelyeket az éghajlatváltozás hatásai sújtanak, melyek nem ritkán szárazságok vagy heves áradásokat okoznak, amelyekből élelmezési válságok erednek a földgolyó eltérő részein.
A hitükért és Krisztus nevéhez való hűségükért üldözött testvéreinkkel együtt, szemközt
a rosszal, amely úgy tűnik, kitölti számos ember életének java részét, halljuk meg újra az Úr vigasztaló
szavát: „Ne féljetek! Én legyőztem a világot!” (Jn 16,33). Ma van ennek a győzelemnek a ragyogó napja, mivel Krisztus
letiporta a halált, és feltámadásával újra felragyogtatta az életet és a halhaltatlanságot (vö. 2Tim
1,10). „Átvezetett minket a rabszolgaságból a szabadságba, a szomorúságból az örömbe, a
gyászból az ünnepre, a sötétségből a fényre, a szolgaságból a megváltásra. Ezért mondjuk
előtte: Alleluja!” (Szárdeszi Melito: Húsvéti homília).
Fordította: Török Csaba |
Farkas Zsolt: "minden a szokott rendben történik" |
|
Krisztus Urunk kereszthalálának és feltámadásának emlékezetére méltó módon
készülünk. Erre szolgál a nagyböjt és a nagyhét, amikor ma is lelkigyakorlaton veszek részt, a három szent napon
pedig az egyházi szertartásokon. |
Jelenits István Sch. P.: Nagypéntek és húsvét tanúi... /Lk. 24,13-35/ |
|
Szent Lukács három húsvéti jelenettel zárja a harmadik evangéliumot. Az elsőben az asszonyokat látjuk, amint megállnak Jézus üres sírja előtt, s hallják a két angyal szavát: "Miért keresitek az élőt a holtak között? Nincs itt, feltámadt!" Sietnek a jó hírrel a tizenegyhez meg a többi tanítványhoz, de azok nem hisznek nekik.
A második képsor két férfit mutat: Jézus tanítványai voltak. De ők nem a sírhoz mennek, majdhogynem menekülnek
Jeruzsálemből, s mindattól, ami Jézushoz kapcsolta őket. Őket maga a Feltámadott szólítja meg. A három jelenetnek közös középpontja Jézus gesztusa, amellyel kínszenvedését és halálát értelmezi. Nem azt mondja: felejtsétek el, már túljutottam rajta. Inkább azt: vegyétek szemügyre, értsétek meg: abban teljesedett a küldetésem. A két bús férfinak találkoznia kellett a Feltámadottal, hogy ezt megértsék. De örvendezővé nem Jézus feltámadásának ténye tette őket, hanem az, hogy halálának értelme megvilágosodott előttük. Betölti majd szívüket a pünkösdi Lélek, s hirdethetik az Evangéliumot. Így segít minket is a Feltámadott, hogy értsük, s vállalni tudjuk, amit a nagypéntek és a húsvét tanúinak - örvendező szívvel - vállalniuk kell, hogy tanúságtételük hiteles legyen. Forrás: http://www.szentkeresztplebania.hu/ujsag_2009_Husvet_2.html |
Oberfrank Ferenc MPDSZ Elnök: Nagyheti anziksz |
|
Nagycsütörtök:
Nagypéntek
Nagyszombat
Feltámadás |
Dsida Jenő: Húsvéti ének az üres sziklasír mellett |
|
Sírod szélén szinte félve, |
Áldott húsvéti ünnepeket kíván az MPDSZ Sajtóbizottsága! |
|
Kedves Piarista Öregdiákok! A Magyar Piarista Diákszövetség Hírlevél Sajtóbizottsága nevében ezúton kívánunk minden olvasónknak áldott húsvéti ünnepet! Reviczky Gyula: Húsvét
Fakadnak már a virágok,
Szíveinkben, mint a földön,
Aki tudja, mint töré fel
Gondoljon feltámadásra, |