50 éve hunyt el Sík Sándor piarista atya |
|
2013.október 2-án 18 órától a Piarista Rend Magyar Tartományának szervezésében
kerekasztal-beszélgetéssel kísért irodalmi emlékestet tartanak Sík Sándor halálának 50.
évfordulója alkalmából a Sapientia Dísztermében (1052 Budapest, Piarista köz 1.).
Sok szeretettel várunk minden érdeklődőt!
"Embernek lenni, |
Sík Sándor élete |
|
Sík Sándor (Budapest,
1889.
január 20. – Budapest,
1963.
szeptember 28.)
piarista tanár, tartományfőnök, költő, műfordító,
irodalomtörténész, egyházi író, cserkészvezető, a
Magyar Tudományos Akadémia levelező
tagja (1946–49), Kossuth-díjas (1948), a 20. század jelentős
magyar lírikusa.
Piarista tanári működését az 1910/1911. iskolai
évben Vácott kezdte meg, majd a közvetkező évtől a rend budapesti
gimnáziumába kapott beosztást. Tanári, költői és irodalomtudósi munkája mellett 1912/1913-tól egyik
alapítója és irányadója volt a magyar
cserkészmozgalomnak, illetve első parancsnoka a
budapesti piarista gimnázium
cserkészcsapatának ([2. sz. BKG).
"Lehajtott fejű Krisztus a kereszten: |
Sík Sándor munkássága, művei és tisztségei |
|
Fiatalkorától fogva foglalkozott az irodalom szinte minden ágával. Már a gimnáziumban feltűnt költői tehetségével, később írt irodalomtörténeti és esztétikai értekezéseket, kritikákat és színműveket. Szerkesztett imakönyveket, tankönyveket és újságokat, működött mint lelkigyakorlat-vezető és előadó. A cserkészet mellett számos más közéleti és irodalmi társaság életében és irányításában is részt vett. Költői művek
|
Koltai András: Sík Sándor arcai |
|
Ötven évvel ezelőtt, 1963. szeptember 28-án Budapesten, a Mikszáth Kálmán téri rendházban elhunyt Sík Sándor piarista, a magyar tartomány provinciálisa, aki nem csak a magyar piaristák, hanem a XX. századi magyar katolikus egyház szellemiségének egyik meghatározó alakja volt. Életének 75 éve alatt számos területen, sokféle szerepben működött, de életét mindvégig a piarista szerzetesi hivatás és az irodalom szeretete határozta meg.
A diák
Nagyon megszerette osztályfőnökét, a magyar-latin szakos Palásti Gyulát. „Azért lettem piarista, mert úgy akartam
élni, ahogy ő” – emlékezett vissza. 1903-ban jelentkezett a piarista rendbe és beköltözött a váci
noviciátusba. „Életem egyik legboldogabb nyara a noviciátusi nyár volt, mert nagy kertje volt a rendháznak, és oda
jártunk le egész nap. Mindenkinek volt egy saját kis kertje, ahol azt ültetett, amit akart; gyümölcsfák is voltak, amikről
azelőtt eladták a gyümölcsöket, de a mi időnkben nekünk adták.”
A tanár
A költő
A cserkész
Az egyetemi tanár
A tartományfőnök Koltai András, 2013. július 13. |
Vass Gábor egykori piarista diák emlékezése Sík Sándorra |
|
Kedves Tamás! Felhívásodra az alábbi sorokkal szeretnék reflektálni:
Abban az időben kezdtem tanulmányaimat a Piarista Gimnáziumban, (pontosabban az Általános Iskola 5. osztályában,) amikor Tomek
Vince után ő került a magyarországi rendtartomány élére. Első maradandó emlékem az 1947/48-as tanév
végén, az évzáró szentmisén mondott beszéde. (Szövegét máig őrzöm.) Ekkor már tudni
lehetett, hogy az államosítás elkerülhetetlen, így nem csak a tanévet, hanem a kalazanciusi szellemben történő
oktatást-nevelést is búcsúztattuk. Megható szavaival nem csak az akkor érettségizőknek, hanem valamennyi piarista
diáknak adott útmutatást, bíztatást a további évekre. Piarista köszöntéssel: Vass Gábor |
"Ha nem fogunk is együtt dolgozni, rajtatok lesz a szemünk és veletek lesz a szívünk szüntelenül" - Sík Sándor 1948-as "Te Deum"-i beszéde |
|
Sík Sándor: Tedeum „Édes Fiaim! Kedves Szülők! Tedeumra gyűltünk össze. A tedeum minden időben kettős arcú ünnepség volt. Megvolt az örvendetes jellege: hálaadás az Úristennek az év folyamán nyert kegyelmekért. Hálát adunk ma is az év kegyelmeiért, elsősorban azért a nagy kegyelemért, hogy ebben az évben is becsületesen teljesíthettük kötelességünket, jó munkát végezhettünk, fiúk és tanárok egyaránt. De a tedeumnak mindig volt egy kissé szomorkás, fájdalmas arca is. Befejezés volt és búcsúzás; az örömbe és hálába mindig belekapcsolódott egy kis fájdalom, melankolikus hang az iskolától való ideiglenes búcsúzás könnyű meghatottsága. Ki ne érezné, hogy ez a mai tedeum, ez a mai búcsúzás több, nagyobb – bízvást mondhatom, szomorúbb búcsúzás, mint más éveké. Mindnyájan tudjuk, hogy néhány óra még és benyújtják a magyar parlamentben az egyházi iskolák államosításáról szóló törvényt. Semmi sem áll távolabb tőlem – és különösen nem innen, az oltár elől –, mint hogy bíráljak politikai intézkedéseket. Ehhez sem szólhatok hozzá, nem is akarok, ilyen intézkedésekkel szemben a katolikus egyháznak egyetlen védőfegyvere az imádság és a több, a nagyobb szeretet. Ez a szeretet parancsolja nekünk, hogy jóhiszeműséget vélelmezzünk azok részéről is, akik ilyen intézkedéseket hoznak, hisz már az Úr Jézustól halljuk Szent János evangéliumában: »Eljön az óra, hogy mindaz, aki megöl titeket, szolgálatot vél tenni az Istennek« (Jn 16,2). Hinnünk kell, hogy sokan hiszik, hogy jót cselekszenek, mikor ezt cselekszik. Nem is szólhatnék hozzá ehhez a kérdéshez már csak azért sem, mert nagyon általánosak a törvény szavai, és nem tudhatjuk, hogy a valóságban mi lesz a sorsa iskoláinknak a gyakorlatban, és milyen sors vár erre a mi iskolánkra is. Akarunk bízni a jövőben és akarjuk hinni, hogy amitől félünk, nem következik be. De nehéz a szívünk, a diákoké is, és ezerszer inkább – jól tudom én azt – a kedves édesapáké és édesanyáké is, nem tudnak szabadulni a fenyegető gondolatoktól. Gondoljuk végig: mit jelenthet számunkra – e kis családi kör számára, amely most itt egybegyűlt – a nekünk legfájóbb lehetőség. Két fájó gondolatot kell magunk elé állítanunk.
Az egyik, az elvi valóság, amely bekövetkezhet: ebben az iskolában ősztől kezdve már más szellemű nevelés lesz, mint eddig.
Lehetséges, hogy ez a más szellemű nem lesz kevésbé haladó, mint a mienk volt – haladóbb nem lehet! –,
lehetséges, hogy nem lesz kevésbé demokratikus, mint a mienk volt – demokratikusabb nem lehet! –, lehetséges, hogy nálunk
különb nevelők fogják átvenni az ifjúságot, nagyobb tudással, felkészültséggel, jóakarattal,
odaadással. Ez lehetséges! De nagyobb szeretettel nem fogják tehetni, mint ahogy mi tettük. Bizonyos azonban, hogy két aggasztó
dolog fenyeget. A mi nevelésünknek, a keresztény nevelési rendszernek alapvető gondolata, hogy mi ifjúságunkat az egész
valóságra neveltük. Beállítottuk a valóság egészébe, amely magába foglalja a természetet
és a természetfölöttit, időt és örökkévalóságot, embert és Istent, a valóságnak azt a
mérhetetlenül nagyobb és jelentősebb felét és amit az isteni, az örök és a természetfölötti jelent.
Bekövetkezhet, hogy erre az egész igazságra nem fognak nevelni az új iskolában. És lehetséges – adja Isten, hogy ne
úgy legyen –, hogy nem fog érvényesülni a keresztény pedagógia másik alapvető elve sem. Az, hogy mi az emberi
személyiségetmérhetetlenül tiszteljük és értékeljük. Mi tudjuk az Úr Jézustól, hogy a
lélek – egyetlen lélek is – több, mint az egész világ. Azért áhítatos tiszteletünk övezte mindig
ifjúságunknak, neveltjeinknek személyiségét, annak teljes kifejlődését, emberi és isteni keretek közötti
szabadságát. Mindenesetre számolnunk kell azzal, hogyha az új pedagógiai szellem vallani fogja is a tiszteletet, nem azt fogja
érteni rajta, amit mi értettünk. forrás: Vigilia, 1948, 385–387. |
Sík Sándor 1949. évi három beszéde |
|
Az 1948-as év megrázkódtatásai után Sík Sándor 1949-ben az év folyamán elmondott három
beszédének olvastán érzékelhető a rend helyzetének egyre reménytelenebbre fordulása, a rendtagok kezdődő és
egyre megállíthatatlanabbul gyorsuló szétszóródása, a hivatásuktól megfosztott szerzetesek
kiüresedés ellen folytatott elkeseredett küzdelme és a folyamatosan növekvő súlyos anyagi nezézségek. ,,...caeterisque commerciis cohabitamus in hoc saeculo. Navigamus et nos vobiscum et militamus et rusticamur et mercamur, proinde miscemus artes, operas nostras publicamus usui vestro.'' Ennek a szent öntudatnak és hivatástudatnak kell dolgoznia bennünk, ma elevenebben, mint valaha. Magyar önérzet és piarista öntudat - az egyszerűségnek, a nemes alázatosságnak és szent büszkeségnek ez az imponáló egysége - hála Istennek sohasem hiányzott belőlünk; most itt az idő, hogy ez a hagyományos kettős öntudat is a papi, az apostoli hivatástudatban szülessék ujjá: a világ világossága vagyunk, a föld sava vagyunk, tanítanunk kell minden népeket - de minden népek közül a mi drága magyar népünkhöz szólított bennünket a hivatás Istene. Itt kell nekünk helyt állnunk; nem akarunk különb sorsot az övénél, de ezért a sorsért, ennek alakulásáért felelősnek érezzük magunkat. És helyt kell állnunk: dolgoznunk vele és érte, azt és ott, ahová állít Isten bennünket. [...]
Szinte napról-napra kapok köszöneteket és elismeréseket szóban és írásban, amelyek hálával,
tisztelettel, sőt csodálattal szólnak testvéreink új munkájáról. [...] Kifejezik bámulatukat, hogy emberek, akik
évtizedeken át mással, előkelő szellemi munkával foglalkoztak, akik más életnívóhoz szoktak, akik megszokták,
hogy a katedrán ülve fölülről lefelé nézzenek, most olyan hamar, olyan jól, olyan buzgósággal állnak helyt
az egészen más, sokszor épen nem kedvező nem egyszer épen nem nekik való munkában. A piarista becsületesség és
szolidság, az egyszerűség és lelkiismeretesség hála Istennek megtette a magáét és állíthatom, hogy a
piarista név a magyar katolikus társadalomban ma szebben hangzik, mint valaha. [...]
"Mikor nekifogok, hogy papírra vessem gondolataimat, melyeket a közelgő Pünkösd sugall nekem, az áldozócsütörtöki
evangélium képe jár a lelkemben: az apostolok a hegyen, amint néznek a távozó Úr Jézus után, akit felhő vesz
el szemük elől. Nem ugyan tárgyilag, de hangulatilag van valami rokonság a közt a lelkiállapot közt, melyben az apostolok lehettek ott a
hegyen és a közt, amely minket töltött el egy évvel ezelőtt, amikor a történelmi események elvették tőlünk a
hivatásunk gyakorlásának megszokott és nekünk oly kedves módját. Mintha előttünk is felhő burkolná el azt, amit
hivatásunknak érzünk és mindazt, ami evvel összefügg: a megszokott jó munkát, a piarista életet, az egész
jövőt. De nekünk is szólnak az Úr Jézus búcsúzó szavai és az angyal szavai, melyeket az égre néző
apostolokhoz intézett: nekünk sem szabad tétlenül állni az égre nézve, hanem vennünk kell a felénk
szüntelenül áradó Szentlelket és az Ő erejével tanúnak lenni Jeruzsálemben és az egész
Júdeában, Szamáriában és a föld határáig' (Ap.Csel.1,1). Nem az égre bámulni, se nem a múlt
felé sóhajtozni vissza, hanem előre nézni, a tanúságtétel nagy feladatai felé: ez a mi törvényünk. [...]
1949 Karácsony
"Közeledik a Karácsony ünnepe, - talán az első Karácsony, amikor Rendünk olyan helyzetben van, hogy nem tud karácsonyi
ajándékot adni fiainak. [...] Szeretném megosztani minden egyes Testvéremmel mindenekelőtt az isteni szeretetnek azt a kincsét, azt a
felülről jövő ajándékot, amely egyedül tartja bennem - bennünk - a lelket a nehéz napokban, amikor ,,az emberek elszáradnak
azok félelmétől, amik eljövendők'' (Lk.21,26) [...]megszólal bennem a mai szentmise lekcióján keresztül a Timóteust intő
apostol: Tu vero vigila, in omnibus labora, opus fac Evangelistae, ministerium tuum imple!'' (2Tim4,5) |
Medvigy Mihály SchP: Történetek Sík Sándorról |
|
Nem tartoztam Sík Sándor bizalmas rendtársai közé olyan értelemben, ahogyan valakinek a bizalmasairól beszélni
szokás. Ő mindenesetre bizalmat előlegezett mindnyájunknak, akik körülötte éltünk. Nem volt gyanakvó, nem volt
zárkózott sem, szívesen beszélt önmagáról. Sok érdekeset megtudhattunk gondolatvilágáról
és értékítéleteiről. Ezek a kötetlen beszélgetések kiadatlan töredékei egy meg nem írt
életrajznak. Hadd mondok el belőlük egyet-mást csak úgy töredékesen, ahogy az eszembe jut.
Dohányzott: szivarozott, de nem állandóan. Olykor vágni lehetett volna a dohányfüstöt, miközben fel s alá
járt dolgozószobájában. Ilyenkor készült „valami”. Máskor szűztiszta levegőben ült
íróasztalánál. Ilyenkor még elmélyültebben alkotott. Édesanyámnak trafikja volt, ezért én
szállítottam neki a füstölnivalót. Hogy régente mit szívott, nem tudom, az utolsó évtizedekben mindenesetre
Nikotex Csongort. Kár, hogy Sík Sándor már nincs közöttünk! Nem kérhetjük tőle a Zsivago doktor értékelését. Megjelent: Vigilia 54/1989, 20-21. Forrás: Sík Sándor Emlékszoba |
Veszprémi Tibor SchP visszaemlékezése |
|
Egyszer Kecskeméten jártam és mikor visszajöttem, az csúszott ki belőlem, hogy erkölcstelennek tartom azt, hogy mi ma tanítunk.
Erre rendfőnök úr szokás szerint irtózatos dühbe gurult és számon kérte, hogy milyen alapon mondom ezt. Erre én
nem tudtam mást válaszolni, mint hogy nekem, mint matematikusnak és fizikusnak nincs problémám, de az együttérzés
kötelez a történelem és magyar szakosok felé. Ő ekkor valami érdekeset mondott, szó szerint nem emlékszem rá. A
lényege az volt, hogy a magyar és történelem-szakosoknak is keresztényeknek kell lenni. Ez kb. tíz évvel a halála
előtt történt.
Az egyik rendházunkban történt: nem voltam éppen otthon, Pesten voltam és mikor jöttem haza, éjféli vonattal, azt a kis
cédulát látom az ajtón: „Diákoknak a rendházba lépni tilos.” Első mérgemben le akartam tépni, de
aztán nem tudtam a hátterét és otthagytam. Másnap érdeklődöm utána és akkor mondják, hogy valami
fölmordulás történt a gimnáziumban és valakinek az volt az ötlete, hogy elveszik a házunkat, ha a diákok
járnak tovább. Néhány nap múlva jött oda a rendfőnök úr és én megkérdeztem tőle, hogy melyik
értékesebb: a házaink vagy a diákjaink. Megint azzal az impulzív meglepődéssel kérdezte: „hogy lehet ilyet
kérdezni? Hát világos, hogy a diákjaink!” Akkor elmondtam, hogy miért kérdezem, mire szólt a házfőnöknek,
hogy nem szabad tiltani, hogy a gyerekek bejöjjenek. És a cédula lekerült. forrás: Sík Sándor Emlékszoba |
Stadler Frida visszaemlékezése (részlet): Sík Sándor jelleme |
|
Jótékony volt, jóhiszemű, jószívű és alázatos. Beszédeit mindig ellenőriztette teológus társaival.
„Nagyon hálás érte, – mondta – és azoktól nagy áldozat annyi éven át
megbírálni.” Mikor édesanyja szemrehányást tett, hogy kihasználják: „Nem kell engem kihasználni,
én odadom magamtól, amit akarok. Telik, van miből.” Másvalaki mondotta, hogy vajon nem lopják-e meg az inasok. És amikor az atya
tagadólag válaszolt, sőt fölháborodva, hogy hogy lehet ilyet mondani, erre az illető (talán Flóra néni) azt mondta, hogy ő
nem veszi észre, hogy meglopják. És erre azt felelte: „Ha olyat vesznek el, amit én észre sem veszek, ő pedig hiányolja,
akkor neki van igaza. Miért őrizen meg az ember olyan dolgokat, amit egyáltalán semmire sem tud használni, észre sem veszi?”
És aztán egy napon lehullott az első sárga levél. Ott a Bükkösben. Igaz, az a falevél talán csak úgy
száradt el véletlenül, mint ahogy önmagának szánta azt a megállapítást: „Fontolgatom,
hogy elmélgetem harminchatéves életem.” De a hervadt falevélnek a szimbóluma lett egy mély, bensőséges
szembenézése a halállal. Látszólag minden különösebb ok nélkül, míg egyszer a szentmise után
elájult az oltárnál. Második-harmadik házban a templomtól lakott az orvos, ott voltak a szociális testvérek is,
és mindenkit megszomorított ez a mindenesetre súlyos aggodalom. Végül is azzal vígasztaltuk magunkat és egymást, hogy
valami napszúrás lehetett ez. Ebbeli gondolatunkat megerősítette az orvos, csak már az aluszékonyság küldte első
hírmondóit. A kirándulások elmaradtak. Két vagy három év múlva volt az, hogy másodszor ájult el, akkor
már sétálni is csak egy kicsit lehetett (a kirándulások helyett), és ha kimentünk a kőbányáig, az már
egy nagy séta volt. Testvérek, barátok kezdték bíztatni. forrás: Sík Sándor Emlékszoba |
"Aki a nagy dolgokban helytáll, ahhoz méltatlan lenne, hogy kicsiségek elhomályosítsák benne azt az arcot, amelynek Krisztust kell tükröznie." - Kardos Klára visszaemlékezése Sík Sándor "a lelkivezető"-re |
|
Sík Sándor, a lelkivezető
Természetesen a diszkréciónak és az egyéniségtiszteletnek ezen a szokatlan méretű adományán túl
közrejátszhatott húzódozásában roppant emberi becsületessége és hűsége is. Hiszen minden új
lélek egy életre szóló feladatot és terhet jelentett amúgy is zsúfolt napirendjében és roskasztó lelki
elkötelezettségében. És ő hűséges volt ahhoz, amit elvállalt, mindvégig, mindenestül. Most megint mintha az
ellenkezőjét mondanánk az előbbinek, de kétségtelenül tisztában volt azzal, hogy a lelkivezetés bizonyos
mértékig konkrét, személyes viszonyt jelent. Vállalta ezt, minden felelősségével és
következményével. Nemcsak tanácsadója, irányítója, hanem személyes jóbarátja is volt a
rábízottaknak. „A barátaim” – mutatta be egyszer egymásnak egész természetességgel két
összetalálkozó lelkigyermekét. „Problémáit hordom” – mondta valakinek, mikor először tárta föl
neki lelkét, s ez a két szó egy életre szóló kapcsolat megalapozása lett. Nagy bajban, válságos helyzetben
fokozottabban rendelkezésére állt gyermekének, de önmagát is jobban bevetette érte Isten előtt. Ahogyan egyszer
egyiküknek írta: „Együtt-kínlódást, imát, misét, áldást folytatom.” Tehet-e ember többet,
termékenyebbet a rábízottakért? És hányszor marad ez az egyetlen tartó-és hatóerő! |
"Sík Sándor Emlékszoba" - Koltai András levéltáros gondozásában |
|
Az emlékszobáról „Nem túlzás azt állítani: a magyar katolikus közvélemény várakozással tekint a piarista rendre, hogyan tudja megoldani Sík Sándor gazdag szellemi örökségének megőrzését, hozzáférhetővé tételét és terjedését. Sőt, ezzel a várakozással tekintenek rájuk »kívülálló« irodalmi és közéleti személyiségek is. Mindenképpen meg kell találni a megoldást arra, hogy Sík Sándor ne váljék holt »levéltári anyag«-gá! Ennek érdekében mindenekelőtt ismételten javasolom, hogy szobáit hagyják meg eredeti állapotukban; bár ez a zsúfoltság következtében nehéz feladat, de: megéri. Úgy véljük, a piaristák természetszerű feladata és nagy tisztessége biztosítani, akár áldozatok árán is, azokat a kereteket, amelyek között gyakorlatilag lehetővé válik Sík Sándor élete hagyatékának felhasználása és bevitele a köztudatba.
Ő ebben a házban kívánt élni és meghalni; méltó és igazságos, illő és üdvösséges,
hogy további életének is ez a Ház legyen a gyújtópontja.” (Koltai András, 2004) |
Sík Sándor: Búcsúzó beszéd |
|
Ha ki engem szeret, az én beszédemet megtartja (Jn 14, 23) A budapesti piarista gimnázium végzett növendékeihez 1923. május 23-án intézett beszéd. Kedves fiaink! Most, amikor a mai evangéliumot olvasom, két gyülekezetet látok magam előtt. Látom az apostolokat a nagy szétszakadás, a világba való szétmenés előtt, a Cenaculumban, az utolsó vacsora termében, amint várják együtt a Szentlélek eljövetelét. És itt látlak magam előtt titeket: ti is a szétszakadás, a világba való szétoszlás előtt álltok, és ti is ide gyűltetek, a Cenaculumba, az Oltáriszentség termébe, és mielőtt szétmennétek, itt várjátok együtt a Szentlélek kegyelmét, amely a szívetekbe fog szállani a szentáldozásban. Oh, vajha a ti szétválástok is olyan hasonló lenne az apostolokéhoz, amilyen hasonló az övékhez ez a várakozástok, Vajha ti is igazán innen, a Cenaculumból indulnátok el a nagy világba, mint ők, szívetekben az Úr Jézussal, aki veletek van mindennap a világ végezetéig. Vajha ti is a rátok szállott Szentlélekkel lelketekben indulnátok el, mint ők: a győzhetetlen kegyelemmel, amely elég egy nagy élet küzdelmére. Mert amint az apostolok szétválása valójában nem volt válás, hanem elszánt nekiindulás az evangélium világhódító harcának: ez a ti búcsúzástok sem végleges búcsúzás, hanem felkenetés, nem válás, hanem harcbaindulás, indulás a krisztusi élet jó harcára.
Ennek a búcsúzásnak, amely búcsúzás, de nem elválás ennek a búcsúzásnak szavait akarom most
elmondani nektek. |
Sík Sándor: Te Deum |
|
Téged Isten dicsérlek
Hogy megvolt mindig a mindennapim
Hogy mindig jutott két garasom adni,
Hogy értenem adatott másokat,
Hogy a sírókkal sírni jól esett,
Hogy megmutattál mindent, ami szép
Hogy boldoggá tett minden, ami szép
Hogy sohasem féltem a szeretettől
Hogy akik szerettek, szépen szerettek,
Hogy amim nem volt, nem kívántam,
Hogy ember lehettem akkor is,
Hogy megtarthattam a hitet,
Hogy tegnap azt mondhattam: úgy legyen!
Mellékelt fotó: Sík Sándor temetése a budapesti farkasréti temetőben, a képen Várkonyi Imre kalocsai
helynök végzi a szertartást, mellette Szőnyi László kecskeméti piarista házfőnök. |
Pilinszky János: Gyász |
|
Fogad között fakó panasz,
Nem óv a hűtlen értelem,
Mellékelt fénykép: Sík Sándor második temetőhelye, a Fiumei úti sírkert (Kerepesi úti temető)
újabb piarista sírboltjában (511/A-512/A, a hátsó, keleti kerítés mellett). |